Avfetting vs. avfetting, hva er forskjellen på «alkalisk» og «petrokjemisk»?

Det finnes tre hovedtyper avfetting, og de må brukes riktig for å få best mulig resultat. Vet du hvilken som skal på tørr bil og hvilken som skal på fuktig bil? Og er det sant at avfetting kan skade lakken? Her gjennomgår vi beste praksis og avliver noen myter på veien.

Fordi mange «gjør som de pleier» når de vasker kjøretøyet sitt, blir det ikke alltid så rent som forventet. Ved å bruke riktig produkt på riktig måte, tilpasset vaskebehovet, bruker du mindre tid og mindre kjemikalier.

Dette er de forskjellige typene avfetting:

  • Mikroavfetting

  • Petrokjemisk avfetting (kaldavfetting)

  • Alkalisk avfetting

Etter at du har brukt avfettingen er det tid for skumvask. Les guiden Skumvask med Snow Foam.

Mikroavfetting

Påføring/temperatur: Fuktig bil
Virker på: Olje, salt, fett

Mikroavfetting er en kombinasjon av alkalisk og petrokjemisk avfetting. For at disse skal kunne fungere sammen er de iblandet en emulgator. Dette gir en stabil blanding. Mikroavfetting er et godt alternativ når man skal vaske kjøretøyet privat. Den løser ofte godt opp både olje, salt og fett, men kan skape utfordringer i oljeutskillere i vaskehaller. En fordel med mikroavfetting er den trenger bedre igjennom på en våt bil enn hva de to andre typene gjør.

Petrokjemisk avfetting (kaldavfetting)

Påføring/temperatur: Ufortynnet på tørr bil før spyling
Virker på: Effektiv på det meste av skitt, inkludert asfaltlim og tjærerester

Petrokjemisk avfetting er som navnet tilsier petroleumsbasert. Denne typen avfetting er ofte det beste valget når man skal vaske virkelig skitne kjøretøy. Petrokjemiske avfettinger skal brukes konsentrert, da de ikke lar seg blande med vann. Dette betyr også at du vil få det beste resultat ved å påføre avfettingen direkte på tørr / møkkete bil. Ikke spyl av bilen først.

For profesjonelle brukere er petrokjemisk avfetting den typen avfetting som har flest fordeler. To viktige fordeler å trekke frem er at de har høy vaskeeffekt og at de separerer raskere i oljeutskilleren en de andre typene avfetting.

Trykk for større bilder:

Asfaltlim vs petrokjemisk avfetting: Bildene viser en bil som har kjørt på fersk asfalt og fått dekket lakken med asfaltlim. Det ble forsøkt å vaske med alkalisk avfetting uten effekt. På bilde nummer 2 er Arctic Degreaser i aksjon og på bilde nummer 3 vises resultatet.

Alkalisk avfetting

Påføring/temperatur:
Virker på: Organisk skitt, olje og fett som ikke er veldig inngrodd

Alkaliske avfettinger er ofte det mest miljøvennlige alternativet. De er spesielt gode på organisk skitt slik som f.eks. insekter. Når det gjelder fjerning av olje og fett vil denne typen avfettingen fungere best på vask av kjøretøy som er lettere skitne.

Påstander om avfetting

Det finnes mange ulike oppfatninger av avfettinger, og hva det kan brukes til. Her samler og forklarer vi en rekke teorier og påstander.

Avfettingen må være sterk på lukt og innhold for å virke, miljøvennlig = svakt

Mange tror at jo sterkere avfettingen er jo bedre effekt vil den gi. Dette stemmer ikke helt. Før man går i gang med en avfetting bør man avgjøre hva slags skitt det er man ønsker å løsne. Er det for eksempel asfaltlim eller tjærerester er det kun petrokjemisk avfetting (kaldavfetting) som vil fungere. Dersom det er insektrester man ønsker å fjerne vil en alkalisk avfetting være det riktige valget. Altså, hva du skal vaske avgjør hvilken type avfetting du bør velge.

Avfetting funker på alt, det er et universalprodukt

Avfetting er som tidligere nevnt produkter ment for å løse bestemte problem. Dersom du bare har på avfetting og spyler av kjøretøyet etterpå sikrer ikke dette at du får et rent resultat. I flere situasjoner har avfetting ingen effekt uavhengig av hvilken type du velger. Dette fordi de ikke er utviklet for bruk på skitten du ønsker å løse.

Avfetting skader vinduene, krom og gummilister

Mange er forsiktige med bruk av avfetting fordi de tror avfetting er litt skummelt. Dette er en sannhet med visse modifikasjoner. Et viktig poeng å merke seg med en gang er «ikke la produktet tørke på overflaten». Avfetting er ikke skadelig i seg selv, men er du uheldig og lar produktet tørke på f.eks. gummilister plast eller krom kan det bli stygge merker som er vanskelige eller umulige å få bort.

Avfetting skal ikke brukes i direkte sollys

Avfetting eller andre kjemikalier skal aldri påføres i direkte sollys. Dette kan i verste fall medføre at de «brenner» seg fast i lakken og skaper stygge merker som er vanskelige å fjerne.

Avfetting brukes kun på veldig skitne kjøretøyer, og om vinteren

Avfetting brukes i mange tilfeller året rundt, enten det er på bil, lastebil eller anleggsmaskiner. Igjen er det type skitt som avgjør behovet og type avfetting. På sommeren kan det være mer organisk skitt som må fjernes, slik som f.eks. insektrester og da vil det naturlige valget, som tidligere nevnt, være en alkalisk avfetting.

Avfetting og miljøkrav

Avfetting fra Arctic Coating møter EUs miljøkrav (vaskemiddelforordningen), nedfelt i REACH-direktivet.

Vaskemetode for best resultat uten berøring

Hvorfor berøringsfri vask først? Fordi vask med svamp/kost/fille vil medføre at partikler vil ripe lakken.

Avfetting

  • Velg type avfetting etter hva du skal rengjøre.

  • Påfør et tynt lag med avfetting etter behov.

  • La virke i 3-5 minutter.

  • Ikke la produktet tørke.

Les om Arctic Degreaser.

Skum

  • Legg på skummet nedenfra og opp.

  • Påfør skum over hele kjøretøyet.

  • La virke i ca. 3 minutter, slik at skitten løses opp og «slipper» lakken

Les om Arctic Snow Foam.

Høytrykk

  • Velg varmt eller kaldt vann etter behov.

  • Spyl nedenfra og opp.

  • Til slutt spyler du kjøretøyet helt ren for såperester med kaldt vann. Spyl ovenfra og ned.

Metallpartikkelfjerner (ved behov)

  • Påfør et tynt lag med metallpartikkelfjerner (Iron Remover).

  • La virke 3-5 minutter

  • Gjenta spyling som anvist i punktet over.

Les mer om Arctic Iron Remover.

Obs! Varme overflater må avkjøles før påføring av kjemikalier. La ikke kjemikalier tørke på kjøretøyet.

Hvis kjøretøyet er behandlet med keramisk lakkforsegling/coating tar det normalt noe lenger tid før kjøretøyet må vaskes, og vaskeprosessen går raskere fordi skitten lettere slipper lakken.

Visste du at Arctic Coating også leverer vaskehaller? Ta en titt på denne storbilvasken som ble levert til Nettpartner Bane.

Forrige
Forrige

Bilen min har fått keramisk lakkforsegling, hva nå?

Neste
Neste

5 grunner til å beskytte bilen med keramisk lakkforsegling (coating)